Magyar ma – Mai magyar! Mai idő, a magyar élet valódi politikai kérdéseivel! Magyarország európai magyar útja sikerességéért megfogalmazott politikai vélemény ma önmagában hírérték! Politikai látásmód és értékek az új politikai szemléletével, a jó politika várományával Magyarországon, független politikai vélemény magyarországi létéért – vélemények szabadon ez a kívánatos politikai trend! Hírérték mérsékelt demokrata szempontból. Magyarország lehet egy haladó állam. Nyugodt és szabad Magyarországot. Alkotó politika megerősödése a magyarnak lesz jó! Politikai vélemény, mely alkotó és a magyar politika része, új politikai gondolkodással. Minden politikai vélemény egyben politikai termék- ez az oldal is! Tájékoztatás sosem lehet teljes a politikai véleményeknél! Nyomtassa ki és adja tovább barátainak és ismerőseinek, közösen gondolkodva lesz jobb Magyarország!
az állami magasépítési beruházások megvalósításáról szóló T/3367 törvényjavaslatról
A Kormány 2018. november 6-án benyújtotta az állami magasépítési beruházások megvalósításáról szóló, T/3367törvényjavaslatot.
Sajnálattal állapítottuk meg, hogy törvénytervezet előzetes egyeztetésére nem került sor. Ugyanakkor a törvényjavaslat széles körben hasonlóságot mutat az általunk a kormányzathoz eljuttatott, az Építési Beruházási Folyamatok Rendszeréről szóló koncepcióval.
A törvényjavaslat és a koncepció céljai azonosak: a közpénzből megvalósuló jelentősebb beruházások határidőben, előirányzott költségkeretben és az üzemeltetői rendeltetésnek megfelelő minőségben valósuljanak meg.
Meggyőződésünk azonban, hogy az új törvény csak akkor éri el célját, ha a törvénytervezet kiegészül az alábbiakkal:
1. az államot, mint építtetőt képviselő Beruházási Ügynökség feladata – a piacgazdaságokban szokásos és hatékony módon – ne a beruházások előkésztésének és megvalósításának teljeskörű és közvetlen elvégzése legyen, hanem a feladatok ellátását alapvetően piaci partnerek szerződésen alapuló közreműködésével biztosítsa;
2. a beruházási folyamatban résztvevő szereplők és közreműködők feladatai és felelőssége mellett kerüljön sor az ezek érvényesülését biztosító világos összeférhetetlenségi szabályok rögzítésére is;
3. a törvényjavaslat adjon felhatalmazást a Kormánynak a tervezői szolgáltatások és a beruházás alapvető fázisainak együttes szabályozására, továbbá a szakmai kamaráknak a szakmai részletek és a tervezői szolgáltatáshoz kapcsolódó díjszabás – a gyakorlatban is bevált módon – szabályzatban történő rendezésére;
4. a törvényjavaslat írja elő, hogy a tervező kísérje végig a beruházás teljes folyamatát, mert ez a biztosítéka annak, hogy valóban az építtető által jóváhagyott és a hatóság által engedélyezett terv valósuljon meg, továbbá a módosítások szükségességét és célszerűségét szakmai garancia támassza alá;
5. a beruházás sikeres megvalósításának egyik kulcsa, a tervellenőr csak magas szakmai követelményeknek megfelelő, független, megbízott szakember (vezető tervező) lehessen;
6. a Beruházási Ügynökség által kezelt, a költségszámításokat is megalapozó adatbázis a beruházások szereplői számára hozzáférhető legyen a további beruházások költségszámításainak szakszerű megalapozásához;
7. a törvényjavaslat rendezze a beruházások új szereplői, a beruházáslebonyolító és az árszakértő vagy költségszakértő igénybevételét.
Állásfoglalásunkat részletesen kifejtő levelet eljuttattuk az Országgyűlés illetékes bizottságai elnökeinek és a törvényjavaslat előkészítésében részt vevő kormányzati vezetőknek.
A levélben jeleztük igényünket a végrehajtásról szóló kormányrendelet előkészítésében való közreműködésre.
Kiadó: Magyar Mérnöki Kamara (MTI-OS)